Cursus

Content Curator

7-daagse cursus die je voorbereidt op de nieuwe functie op het snijvlak van marketing, communicatie en informatiebeheer: de Content Curator.

Duur
7 lesdagen
Lestijden
10:00 - 16:30 uur
Kosten
€ 2495,00 (incl. 0% BTW, cursusmateriaal en lunches)
Startdatum
27 maart 2017
Overige dagen
10 april, 1, 8 & 22 mei en 12 & 19 juni 2017
Plaats
Voorburg Routebeschrijving
Direct inschrijven

Inleiding

Onder invloed van digitalisering ontstaan nieuwe toepassingen in het gebruik van informatie. Daarmee veranderen ook functies en rollen. Een van die rollen ligt op het gebied van maximaliseren van de waarde van informatie. Informatie die een organisatie zelf produceert, verzamelt en publiceert/deelt. Maar die behoefte aan maximaliseren geldt ook voor het (her)gebruiken van informatie van externe bronnen. En daar hoort ook een nieuwe functie bij; de Content Curator.

De Content Curator beweegt zich op het snijvlak van Informatiedienstverlening, Marketing & Communicatie en de bedrijfsvoering en levert op die manier een bijdrage aan het behalen van de organisatiedoelstellingen.

 

Bekijk hier een korte uitleg van het begrip 'Content Curation'.

 

Resultaat

Na afloop van de cursus heeft de deelnemer de juiste kennis, inzichten en vaardigheden om hun organisaties optimaal te laten profiteren van de beschikbare informatie. De deelnemer is in staat om het doeltreffend en doelmatig gebruik van waardevolle informatie mogelijk te maken (en te monitoren), waardoor hij een positieve bijdrage levert aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. 

 

Doelgroep

De cursus is bedoeld voor Informatiespecialisten die willen acteren op het snijvlak van de informatiedienstverlening en marketing en die communicatie en specialisme willen inzetten om de waarde van informatie te optimaliseren.

 

Inhoud

Tijdens de cursus komen o.a. volgende aspecten aan de orde:

 

Content Curation 1 (lesdag 1)

Introductie en Begripsbepaling

  • Welke begrippen horen bij Content Curation
  • Wat is het en wat is het niet

De plaats en de rol van de content curator in de organisatie

  • Informatieprofessional of communicatiemedewerker
  • Snijvlak van marketing, communicatie, informatiebeheer en bedrijfsvoering
  • Integratie met andere afdelingen

Introductie eindopdracht

Competenties

  • Kennis en vaardigheden van de content curator
  • Hoe word jij de filter held?

 

Social Media & Content Curation 1 (lesdag 2)

Social Media Platform

  • Kennismaking met de bekende platforms zoals LinkedIn, Twitter en Facebook
  • ‘Onbekende’ platforms

Social Media strategie

  • Geschiktheid / doelstellingen analyse
  • Platform vs doelgroep
  • Content in relatie tot platform
  • Keuzes maken

 

Content Curation 2 (lesdag 3)

Doelstellingen

  • Organisatiedoelstellingen in relatie tot content curation

Het belang voor de organisatie

  • Hoe zet je content curation in
  • Toegevoegde waarde

Content management

  • Beoordeling van informatie
  • Betrouwbaarheid, juistheid, volledigheid
  • Beheer van informatie
  • Zoeken en vinden
  • Selectie van informatie / content

Bronnen van content / informatie

  • Beschikbare bronnen
  • Zelf creëren, hergebruik en externe content

Doelgroepgericht schrijven

  • Bloggen
  • Schrijven voor het beeldscherm / mobile
  • Schrijven voor Social Media
  • ‘Tone of voice’
  • ‘Persoonlijke stempel’

 

Gastcollege 'Copyright'

 

Content Marketing & SEO (lesdag 4)

Content Marketing

  • Inleiding
  • Doelen en strategieën
  • Wie is mijn klant/doelgroep?
  • Routekaart klant
  • Content Marketing trechter

Zoekmachine optimalisatie

  • De basis van zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • Het bepalen van de juist focus zoekwoorden
  • Metadata
  • Content optimaliseren

 

Contentmarketing & Infographics (lesdag 5)

Infographics

  • Infographics of tekst?
  • Communiceren met beelden
  • Tools en hulpmiddelen
  • Zelf maken van infographics

 

Content Curation 3 (lesdag 6)

Doeltreffend en doelmatig content cureren

Tools, hulpmiddelen en meten

  • Monitoring
  • Het belang van meten
  • Hulpmiddelen (applicaties) voor het meten
  • Rapportage

Doeltreffend en doelmatig content cureren

  • Bepalen van succes
  • Doelstellingen
  • Analyse op resultaat
  • Conclusies trekken
  • Bijsturen / aanpassen

 

Afsluiting (lesdag 7)

Voortgang van cureren door cursisten

  • Meetresultaten
  • Ervaringen delen
  • Bespreking eindopdracht
  • Gastcollege 'Content Curation - Content Marketing in de praktijk'

 

Niveau

Mbo+

 

Studiebelasting

30 uur (inclusief opstellen eindopdracht). Je sluit de cursus af met een paper waarin je aangeeft hoe, in jouw ogen, de organisatie Content Curation zou kunnen inzetten om de dienstverlening, bedrijfsvoering of het imago te verbeteren.

 

Cursusmateriaal

Tijdens de cursus maak je gebruik van een afgesloten elektronische leeromgeving waar je kunt oefenen met het cureren van content en de diverse sociale media platforms. Deze leeromgeving blijft ook na de cursus actief en vormt daarmee een uniek 'naslag werk'.

 

 

 

GO opleidingen conducts this course as an incompany or tailor made version in English as well. You will find the factsheet in English here!

 

TW contentcurator, contentcuratie, content curatie, communicatie, presenteren, proactief, digitalisering, inhoud